Reset Setting Change contrast to brightChange contrast to originalChange contrast to darkChange font size to lower sizeChange font size to original sizeChange font size to large size
    T
    T
    T
bg_bomba4_green.jpg
bg_bomba5_blue.jpg
bg_bomba7_red.jpg
bg_green11.jpg
Red-And-Orange-Wallpaper-7.jpg
Portal Rasmi
JABATAN BOMBA DAN PENYELAMAT MALAYSIA
Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan Dan Kerajaan Tempatan
 

Piagam Pelanggan

PIAGAM PELANGGAN

"Merancang dan menyediakan perkhidmatan kebombaan dan penyelamatan yang profesional bagi menyelamatkan nyawa, harta benda dan alam sekitar serta meningkatkan tahap keselamatan kebakaran dan kesedaran awam."

Dengan itu kami berjanji akan:

  • Mengeluarkan jentera bomba pertama ke tempat kecemasan dalam tempoh 60 saat dari mula loceng dibunyikan.
  • Menyiapkan laporan kebakaran dalam tempoh empat belas (14) hari selepas menerima semua maklumat dan dokumen yang diperlukan dari pemohon.
  • Mengeluarkan perakuan pelan teknikal dalam tempoh empat belas (14) hari dari tarikh permohonan yang lengkap.
  • Mengeluarkan surat pelepasan/sokongan menduduki bangunan (CCC/CFO) dalam tempoh lima (5) hari dari tarikh pemeriksaan dengan syarat semua pepasangan keselamatan kebakaran telah diuji baik dan disempurnakan.
  • Memproses permohonan sokongan lesen perniagaan dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh permohonan yang lengkap.
  • Mengeluarkan Sijil Perakuan Bomba dalam tempoh lima (5) hari dari tarikh pembayaran fi dibuat.
  • Memproses permohonan  Sijil Perakuan Bahan dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh permohonan yang lengkap.
  • Mengeluarkan Notis Penghapusan Bahaya Kebakaran dalam tempoh lima (5) hari dari tarikh pemeriksaan dibuat sekiranya terdapat bahaya kebakaran.
  • Melengkapkan kertas penyiasatan kebakaran dalam tempoh dua puluh satu (21) hari selepas penyiasatan kebakaran dimulakan.
  • Menyiapkan kertas siasatan perlanggaran kesalahan berdasarkan Akta Perkhidmatan Bomba 1988 (Akta 341) dalam tempoh dua puluh satu (21) hari dari tarikh aduan diterima.

LAPORAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN

 

Laporan Pencapaian Piagam Pelanggan Bagi Bulan Januari 2018


Laporan Pencapaian Piagam Pelanggan Tahun 2017

Laporan Pencapaian Piagam Pelanggan Tahun 2016

Laporan Pencapaian Piagam Pelanggan Tahun 2015
Laporan Pencapaian Piagam Pelanggan Tahun 2014
Laporan Pencapaian Piagam Pelanggan Tahun 2013
Laporan Pencapaian Piagam Pelanggan Tahun 2012
Laporan Pencapaian Piagam Pelanggan Tahun 2011
Laporan Pencapaian Piagam Pelanggan Tahun 2010
Laporan Pencapaian Piagam Pelanggan Tahun 2009

 

 

 

 

 

 

 

 




  •  
  • Print
  • Email this page